Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Shirley & Matthijs - WaarBenJij.nu Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Shirley & Matthijs - WaarBenJij.nu

Cambodja!

Blijf op de hoogte en volg Shirley & Matthijs

14 Februari 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Na ons vorige verslag hebben we weer een flinke vliegreis gemaakt. Van Tasmanië naar Sydney, van Sydney naar Taipei, van Taipei naar Bangkok en als laatste van Bangkok naar Phnom Penh. Eenmaal daar aangekomen hebben we kennisgemaakt met het verkeer in Azië. Overal auto's, maar vooral veel scooters met minimaal 3 personen erop. We hebben in Phnom Penh ook kennisgemaakt met het afdingen. En van foutjes leer je ;) We hebben een man iets teveel betaald om ons naar de Killing Fields en de Tuol Sleng gevangenis te brengen. Hij was er erg mee in z'n nopjes en leek tegen iedereen op te scheppen over hoe hij ons opgelicht had! De Killing Fields en de Tuol Sleng gevangenis waren erg indrukwekkend. Het ging over een heftig stuk geschiedenis van Cambodja, ten tijde van Pol Pot en de Rode Khmer. Er zijn toen erg veel mensen op een gruwelijke manier vermoord. Het is nog best kort geleden allemaal gebeurd, namelijk tussen 1975 en 1979. We kregen hier een audioguide die vertelde wat er op alle plekken gebeurd was. Het meeste was weggehaald, maar er waren nog overblijfselen die erg veel indruk maakte.

Na Phnom Penh zijn we in een minivan naar het zuiden gegaan, Sihanouksville. 4 uur met teveel mensen opgepropt in een klein busje. Waar plek leek voor 12 mensen zat, zaten we nu met 18 man! Na een nachtje Sihanouksville zijn we naar een tropisch eiland gegaan, Koh Rong Samloen. Een echt paradijs! Witte stranden en een hele blauwe zee! Hier konden we het makkelijk 5 dagen uithouden! Lekker gerelaxed en in de zon gelegen! We hadden ons eigen bungalowtje die uitkeek op zee en we werden in de ochtend wakker van de geluiden van de jungle achter ons en de zee voor ons. We hebben niet alleen gerelaxed... We dachten 'even' de zonsondergang aan de andere kant van het eiland te gaan bekijken. Dit bleek echter niet 'even' te zijn... Na een flinke beklimming en afdaling van anderhalf uur door de jungle waren we er dan eindelijk, gelukkig net op tijd! Alleen we moesten ook nog terug! Dus snel weer terug en net voordat het stikkedonker was weer veilig terug! Hier waren we toch wel heel blij om en daar hebben we meteen maar op geproost!

Na Koh Rong Samloem zijn we weer met de boot terug naar Sihanouksville gegaan. Daar bleven een nacht in een hotelschool, waar kansarme jongeren kunnen leren om in een hotel te werken. We vonden dit een mooi initiatief en de service was erg goed! Ze deden alles precies volgens de etiquette. Zo luxe zijn we nog niet eerder bediend!
De bestemming hierna was Siem Riep, met de Angkor Wat tempels. Dat ging weer via Phnom Penh. Daar hebben we besloten om onze backpacks lichter te maken en 7,5 kilo op de post naar huis te doen! Wat een verschil zeg! Ondertussen weten we dat de post veilig is aangekomen in Nederland :)

Na weer een flinke busreis van 7 uur waren we in Siem Riep. Daar werden we opgepikt door een hele vriendelijke TukTuk chauffeur die ons de volgende ochtend voor zonsopgang wel naar de tempels wilde brengen. En deze keer zijn we gelukkig niet opgelicht!! Dus de volgende ochtend om 4:30 de wekker... Dat was toch best vroeg. We waren echter niet de enigen die het idee hadden om dit te gaan bekijken in de vroege ochtend... In een ware TukTuk-file zijn we die kant opgebracht.
De zonsopgang viel helaas wat tegen vanwege de mist die er hing. Maar het tempelcomplex was verder erg mooi om te zien! We hebben aardig wat foto's gemaakt! Op een gegeven moment kwam er een Chinese man naar ons toegelopen. Hij liet ons zijn foto's zien waarop we ons zelf konden bewonderen met onze 'selfiestok'! Hierop was te zien hoe we uitgebreid ons zelf stonden te fotografen. We hebben verschillende tempelscomplexen gezien. Angkor Wat bij zonsopgang, daarna Bayon, met vele Buddhahoofden en Ta Praht, een door bomen overgenomen tempel. Ons favoriet was Bayon. We hebben de TukTuk chauffeur nog mee uit lunchen genomen. Wat bleek, hij had nog nooit in een restaurant gezeten!
Ons hotel in Siem Riep was erg bijzonder. We sliepen bij meneer Bun. Hij besprak alles met een grote glimlach. Ook zei hij in elke zin minimaal 3 keer: no problem, no problem! Uiteindelijk bleek dit ook zo, maar soms hadden we zo onze twijfels...

Na Siem Riep zijn we richting Laos vertrokken. Dat bleek weer een flinke busreis te zijn! Eerst 6 uur in een bus en daarna nog 7 uur in een minivan. Bijzonder in die minivan was dat we in een keer uit het niets kukelukuuuu hoorden.. Bleken er ook nog 3 hanen mee te reizen in een doos. En wat waren we blij dat we op bestemming Stung Treng, 50 kilometer voor de grens, waren aangekomen!

Onze kennismaking met Azië is bijzonder, maar erg leuk!! De mensen zijn bijzonder, het verkeer is ronduit chaotisch en we wisten niet dat er zoveel mensen in een klein busje pasten... Nu zijn we in Laos en gaat onze reis hier verder!

P.s. Met de lip van Shirley ging het al snel weer beter ;)

• 14 Februari 2014 - 09:28

Annelies Van Oostrom:

Wat een avonturen en nog leuk beschreven ook, er gaat een schrijver in jou schuil Matthys.
    Kom tzt wel eens voor een fotosessie.
    Verder heb je er een heel lief klein achterneefje bij en hij heet Fedja.
    Groet en veel reisplezier voor U2, Annelies en Jos

• 14 Februari 2014 - 11:27

Erna:

Mooi verhaal weer reizigers. Shurley mokkel, laat je toch niet oplichten ;-). Leuk die geschiedenisles van jullie, zo kom ik op een leuke manier meer dingetjes te weten over Azie. Have fun. Liefs voor jullie XX

• 14 Februari 2014 - 11:44

Antoinette:

Ha ha wat ik zo leuk vind in jullie verhalen, dat ik precies weet wie van jullie beide in het verhaal schrijft.
    Jullie beschrijven het erg beeldend waardoor je het gevoel hebt er bij te zijn. lieve groetjes Wout en Antoinette

• 14 Februari 2014 - 11:45

Jip & Mees & Fey:

Nou zijn jullie echte backpackers! Super leuk, al die avonturen. En ook leuke foto's. Die gemaakt door een Chinees vind ik de beste!
    Heel veel knuffels van ons drieën, xxx

• 14 Februari 2014 - 13:06

Britt:

Wat een leuk verhaal weer :) En de foto's zijn ook superleuk! Zo krijg ik echt een goed beeld van wat jullie daar zien en doen. Jullie hebben al heel wat afgereisd op de Aziatische manier haha. Ik ze het al voor me in zo'n busje of op zo'n Tuk Tuk! Wel echt een heftig verhaal van de Killing Fields en die gevangenis zeg... Maar die kant hoort er natuurlijk ook bij als je een land bezoekt.

Heel veel plezier in Laos en ben benieuwd naar jullie volgende verhaal :D

xx

• 14 Februari 2014 - 17:48

Wendelien:

Wat hebben jullie het toch heerlijk en wat vertellen jullie er leuk over!!Kon ik maar stiekem even "om het hoekje" kijken!!!!!
    Geniet maar lekker door! dikke zoen! Wendelien

• 14 Februari 2014 - 22:24

Wilco:

Mooi! x

ps. beetje jammer dat er steeds 2 van die ontzettende Hollandse toeristen op de foto staan ;)

• 14 Februari 2014 - 22:27

Alien:

o o wat leuk allemaal!! dat bounty eiland klinkt wel heel aantrekkelijk.
    vast mooie mannen daar!
    en wat een enige foto's en wat aardig van jullie dat je die man mee uit eten hebt genomen.
    Alle goeds en warme groet, Alien

• 15 Februari 2014 - 09:04

Marloes:

Wat een leuk verhaal, jullie maken echt zoveel mee! Herkenbaar ook, vooral het afdingen dat net niet helemaal goed gaat haha, dat is mij in Vietnam ook overkomen.

Veel plezier nog!

Liefs Marloes

• 15 Februari 2014 - 21:43

Liesbeth:

Wat leuk weer om te lezen. Jullie zien echt veel! Mooie foto's. Ook heel leuke foto's van jullie samen. Geniet lekker verder. Ik kijk uit naar jullie volgend verslag ( en de leuke foto's). groet, Liesbeth

• 16 Februari 2014 - 20:43

Mark Elsbeth En Daan:

Ohhh wat gaaf! En die Shelffies... heerlijk!

Wat een verhalen! Wat een foto's! Super mooi... jullie zijn nu halverwege jullie reis... ik vind het ook wel mooi geweest nu. Het wordt langzamerhand wel weer tijd dat jullie richting huis komen.

Blijf genieten... blijf minder foto's maken van die bijzonder mooie stranden en blauwe zeeen... (zeer jaloers makend terwijl het hier K*t weer is...)
    En hopelijk tot weer heel erg snel!!! dikke smakkerds uit Zeeland!!!

• 18 Februari 2014 - 11:45

Cees:

Nou jullie twee genieten wel zeg, doe maar lekker!!! Dat dat stokje wat we voor jullie gekocht hebben nu ook in China nagemaakt gaat worden, onbegrijpelijk!!!!!!! Beleeft nog maar veel mooie avonturen en tot over een heleboel weken!!!

Doei!

• 19 Februari 2014 - 21:31

Judith:

Wat een mooi verhaal weer! Heb even heerlijk zitten dromen over dat mooie eiland......

X Judith

• 28 Februari 2014 - 08:23

Gemke:

Wat leuk om te lezen! En wat grappig dat een bestemming daar Siem riep heet! :-)
    Xx Gemke en Siem